Myspace Bubbles Note Generator




Saturday, February 26, 2011

ooppps!!!!!!

────(♥)(♥)(♥)────(♥)(♥)(♥) __ ɪƒ ƴσυ'ʀє αʟσηє,
──(♥)██████(♥)(♥)██████(♥) ɪ'ʟʟ ɓє ƴσυʀ ѕɧα∂σѡ.
─(♥)████████(♥)████████(♥) ɪƒ ƴσυ ѡαηт тσ cʀƴ,
─(♥)██████████████████(♥) ɪ'ʟʟ ɓє ƴσυʀ ѕɧσυʟ∂єʀ.
──(♥)████████████████(♥) ɪƒ ƴσυ ѡαηт α ɧυɢ,
────(♥)████████████(♥) __ ɪ'ʟʟ ɓє ƴσυʀ ρɪʟʟσѡ.
──────(♥)████████(♥) ɪƒ ƴσυ ηєє∂ тσ ɓє ɧαρρƴ,
────────(♥)████(♥) __ ɪ'ʟʟ ɓє ƴσυʀ ѕɱɪʟє.
─────────(♥)██(♥) ɓυт αηƴтɪɱє ƴσυ ηєє∂ α ƒʀɪєη∂,
───────────(♥) __ ɪ'ʟʟ ʝυѕт ɓє ɱє. 
 
___d88888888b_____d88888888b
__d88?____d88b___d88b____`88b
_d8?_________d888b_________`8b
_8b_________________________d8
_b8__________________d8888b___
d8888b
...__d8_______saya_____d8?__d8b_d8b__`8b
___8ba_____________d8?_____d8b_____`8b
____`8da___________8b_______________d8
______`Y8b__________d8_____awak____8b
________`8b__________8ba_________ad8
__________`88_____88__`8da_____ab8?
____________8b___d8_____`Y8___8Y?
_____________`b_d?________`8_8?
______________`8?__________`8?
_______________"____________"
 
p/s : sowi keroro,,,aku copy n paste...

Friday, February 25, 2011

24/02/2011__sejarah day...

 hai korng,,,hurm sowi lmbt update blog ney...cuz 2 ary asyik niaga jew..hmm thu npe ary ney bersejrh lm idop aku,,meh aku cite,,ary ney Timbln Perdana Menteri Malaysia dtg lwt kolej aku,,Kolej Matrikulasi Kedah..hmm kononnye YG TERBAIK!!,,,tp memng pon,kih3,,hmm clas aku wt la nega kcil2 kcilan,,jual nasi ngan air jew,,hurm,,,wlaupon pent tp bez,,,

gerai klas aku..
owg kdah pngil acar timun jew..xthu npe dye owg pngil jeltah
nasi jagung
aym mask merh,,,sedp ooo...










                                        hmmm time ney la TPM 2 dtg rsmi pe th xtvt kt cni,,ha real punya..

then,,,lm cbuk owg nk mek gmbq TPM,,aku ngan bdk len pon cbuk jgk nk bergmbq...kih3,,,time pkai bju t shirt ungu 2,,gmbq2 ney,time pg ag,,,



cikgu kamilia,,,comey kan???cikgu fzik ney..
 ha yg bwah ney,,,gmbq aku ngan aizat,,,ha bkn penyanyi 2 ok,,membe aku timo kolah dlu,,,dia d jemput dtg,,,ye la,,kn semua msyarkt d jemput hadir,,xcited giler jmpe dia,,,hmm tp ku da jmpe jgk membe gduh time kolh rendh dlu,,Fathur Rahman,,,kih3,,,teringt la kolh rendh dlu2..asyik gduh ja ngan dia,,hurmm dok stu meja kn,,dia ngan aswad,,,memng kaki perng ah ngan aku dlu,,hu3,,ramah giler,,tp lupa nk mek gmbq skli cuz xdk kmera time 2,,dia mkin ansem tau,,ha3,,n solo ag,,
mirh said,,aizat n aku,,
 ha time pkai bju kurung ney dh petng la,,,kira ary 2 kita owg jd model la,,tkq 2 3 pkaian,,kih3,,
ada seekor kumbng,,nazri,,clas mte aku,,
 masti korng hern mai mne la sest sekor 2,,,kih3,,hmm bdk clas aku,,dia jew yg sunguh2 pon nk nega ney,,,yg len,,hmmm xthu la nk cite,,PEMALAS!!!

kausar n me

azie,,





 ney time mlm,,da ceramah maulidur rasul oleh NAIB JUARA IMAN MUDA,,Hizbur Rahman klu xsilp au nma dia,,,hmmm tp kita owg xg tgk pon,,,juz dgr jew dri gerai,,smbil2 lepk kt blkng kedai ney ha...

lm plastik 2,,bju utng,,,kih3,,,
nk tmn kosa wt date lm gelp...kih3,,,
sowi nazri,,,aku copy gmbq mu ngan hizbur ney,,,ha3,,,xdk cas okeh.
ha ney la penceramah 2,,,ansem kew???xpon,,,n dh jd laki owg pon lo,,,kih3,,,ha letih kn,,tp kita owg enjoy,,memng best sesngt,,ary jumaat 2 ada ag,,,tp xmeriah sgt,,,besa2 jew,,,men acara pdng,,eh aku lupe,,,semau JPP seluruh matrik kt malysia ney,,,tq 4 coming,,

Thursday, February 24, 2011

bosan giler!!!

Bowingnye ary ney,,,windu sesorng la…xthu nk wt ape,,tp aku xleh gngu dia..hurm,,,ape ko ney ac,,,kte nk lupekn,,,tibe2 jew windu,,hmm lme dh xmsj ney,,lgpon da mslh la nk kongsi ngan dia,,,mybe dia leh jd pendengr yg baik,,yakkkk!!!!bakpo mu ney ac,,,kemaruk doh ko???hmmm anset aku dh sunyi ja..klu msj pon ngan angah ja..kn stpm bru kuaq 2 ary leps,,,klu xcilp la…pe la kptusn bdk 2 eik..hurm,,,nk thu,,,tp biaq la,,,xnk nty owg ckp aku giler plk..hmm somebody…help me!!!!,,,aku d lnda kebosanan…xthu nkwt gapo doh ney,,,hmmm sok kna nega,,kn TIMBALAN PERDANA MENTERI mai kolej aku ney ha,,,konon nya YANG TERBAIK ANTARA KOLEJ…kih3…


hmmm jom tdo la,,,lg bez kan,,,hu3...gud nite korng,,,daaaa,,,,,,,,


Wednesday, February 23, 2011

super girl__super junior

HEY!
Woo~~
[Kyuhyun]
Oh~ Chao ji chao ji de nü hai
Oh~ oh~ oh~ oh~
[Siwon]
Kan wo kan kan wo
Bu yao zhong shi xiang zhao ta
Bu ai bu ai ta bu ai ni
Ni de wan mei sheng guo ta
[Kyuhyun]
Bu yao zai ding zhao na shou ji
Bu yao zai na san xin er yi
Ni ming bai de
Ni qing chu de
Wo chao ji de nü hai
[Ryeowook]
You shi hou xiang qi ta song ni de hua [Henry] (Diu diao kuai diu diao ba)
[Ryeowook]
Hai you ta na zui mi ren de wei xiao [Henry] (Wang diao kuai wang diao ba)
[Ryeowook]
Ta de wen rou hai hui rang ni dian dao [Henry] (xing lai kuai xing lai ba)
[Ryeowook]
Ni de hao shi duo me shen mi
Qing rang wo hao hao di bao mi
[All]
Oh my super girl
Ni shi wo de baby girl
Ta kan bu jian ni de mei li
Ping fan bei hou de mo li
Oh my super girl
Wo shi ni de super man
Ni de yan shen rang wo zhao mi
Wei le ni wo shen me dou yuan yi
Oh~ oh~ oh~ oh~
Oh~ oh~ oh~ oh~ (My Love)
[Donghae]
Kan wo kan kan wo
Bu yao zong shi sui zhao ta
Ru guo ta shuo xi huan ni
Jiu suan zai mang ye neng gou deng dao ni
[Zhoumi]
Na yi ding shi ta shuo de huang hua
Na yi ding bu shi zhen xin de hua
Oh~ bie xiang xin ba
Li kai ba
Oh~ kuai dao wo de shen bian lai
[Zhoumi]
You shi hou xiang qi ta song ni de hua [Hangeng] (Diu diao kuai diu diao ba)
[Zhoumi]
Hai you ta na zui mi ren de wei xiao [Hangeng] (Wang diao kuai wang diao ba)
[Zhoumi]
Ta de wen rou hai hui rang ni dian dao [Hangeng] (xing lai kuai xing lai ba)
[Zhoumi]
Ni de hao shi duo me shen mi
Qing rang wo hao hao di bao mi
[All]
Oh my super girl
Ni shi wo de baby girl
Ta kan bu jian ni de mei li
Ping fan bei hou de mo li
Oh my super girl
Wo shi ni de super man
Ni de yan shen rang wo zhao mi
Wei le ni wo shen me dou yuan yi
[Kyuhyun]
Kai xin de
Nan guo de
[Zhoumi]
Da ying ni
Dou pei ni
Dou pei ni
[Kyuhyun]
Dou pei ni
[Donghae]
Dou pei ni
[Ryeowook]
Zhun bei le quan shi jie zui hao de ai
Zui gui de ai
Deng ni ban jin wo de xin li lai
[All]
Xing fu de quan li bu yao fang qi
Quan shi jie zui wan mei de wei yi
[All]
Oh my super girl
Ni shi wo de baby girl
Ta kan bu jian ni de mei li
Ping fan bei hou de mo li
Oh my super girl
Wo shi ni de super man
Ni de yan shen rang wo zhao mi
Wei le ni wo shen me dou yuan yi
[Kyuhyun]
Ni shi wo de zui chao ji de nü hai (bie zai deng de deng de)
Gen zhao wo yi qi fei dao wei lai (ai qing bu yong cai pai cai pai)
[Ryeowook]
Ni shi wo de zui chao ji de nü hai (bie zai deng de deng de)
Gen zhao wo yi qi fei dao wei lai (ai qing bu yong cai pai cai pai)
Oh~ oh~ oh~ oh~
Oh~ oh~ oh~ oh~ (My love)


Tuesday, February 22, 2011

dunia__bunkface

Gelisah tak bermaya
Manipulasi antara kita
Dan bencana yang melanda
Generasiku menjadi mangsa
Dan ini bukan lagi
Seperti yang kau impikan
Percaya kataku

Korus
Aku bimbangkan dunia
Tiada cahaya ku terima
Aku tentang segalanya
Moga kau akan turut serta
Di dunia kuasa sementara
Komunikasi tiada makna

Dan tindak balas ego yang ku terima
Tiada perasaan kecewa
Dan ini bukan lagi
Seperti yang kau impikan
Percaya kataku

Aku bimbangkan dunia
Tiada cahaya ku terima
Aku tentang segalanya
Moga kau akan turut serta
Di dunia kita
Lalalalala oh oh oh oh
oh oh oh oh



sesuatu janji__taufik batisah

ansem x???ha3,,,lgu dia lg bez,,,dgr la,,,downlod sendri,,,i bg lirik jew,,kih3,,


Tidak ku sedar setahun sudah berlalu
Rasanya bagai hanya hari itu
Terakhir kali bertemu
Takkan ku lupa semua segar dalam ingatan
Sayangnya kita tidak pernah berikatan
Semuanya tinggal kenangan

Tapi janganlah engkau salah sangka
Aku kembali tanpa sebarang agenda

Bagaimana, seharusnya ku mengutuskan
Satu sikap yang bijaksana
Seandainya, kau tak mengaku
Hati mu teruntuk ku
Dan bila, sampai waktunya ku pergi lagi
Ku perlu engkau memahami
Aku hanya ingin melunaskan sesuatu janji

Tidak ku sangka cinta kita jadi begini
Dunia dewasa tidak sebebas dulu lagi
Terpaksa mendiamkan diri
Apa di hati

Bukan maksudku membuat kau terkeliru
Harap kau mengerti hati kuSelalu dengan mu
 

Sunday, February 20, 2011

pulanglah_awi rafael

mula2 aku dgr lagu ney kt era,,,ok la,,tp lme2 dgr bez jgk,,hmm so aku ingt nk share ngan korng lirik dia..
 
Buka lah mata dan lihat dihadapan mu
Aku berdiri tegak tapi kau tak Nampak
Hodohkah aku? sering kau campak saja
Banyak yang dah ada yang aku tak ada
Mungkinkah aku yang tidak sekaya
Mungkinkah aku yang tidak bergaya
Haruskah aku yang tetap menanti kamu
Berikan jawapan 
 
Chorus
Pulanglah sebelumku run away
Aku menanti kamu everyday
Aku menunggu dari Monday Tuesday Wednesday Thursday
Tak ingin tak perlu
Pulanglah sebelumku run away
Aku menanti kamu everyday
Aku menunggu dari Monday Tuesday Wednesday Thursday
Tak ingin tak perlu aku damping
owh Huuuuuu 2x 
 
Aku berjalan di kota kuala lumpur
Semuanya Nampak berbeza tapi ku sama
Mungkinkah aku yang tidak sekaya
Mungkinkah aku yang tidak bergaya
Haruskah aku yang tetap menanti kamu
Berikan jawapan
 
Chorus
Pulanglah sebelumku run away
Aku menanti kamu everyday
Aku menunggu dari Monday Tuesday Wednesday Thursday
Tak ingin tak perlu
Pulanglah sebelumku run away
Aku menanti kamu everyday
Aku menunggu dari Monday Tuesday Wednesday Thursday
Tak ingin tak perlu aku damping owh
 

yakkkk!!!!!!!!!!

ary ney,,,sedih giler aku,,xthu la nk ngacum kt sape...dlu klu da dia,,,leh la aku ngis2 kt dia,,,krng xdh,,,aku kna ngis sorng,,hhhhuuuuwaaa,,,,,,sedih3,,,aku g atm td,,mak ckp dh msok duit,,,dia xckp msok lm cimb bank,,hu3,,,aku pon pulun la nk g wk kuaq duit,,,tgk2,,,baki simpanan anda,,,RM12.89,.
.hu3,,,ngis aku,,,hu3,,hmm sebenqnya 2 xla sedih sngt,,tp da stu benda len yg buat aku toi3 tersa,,,mls la nk cita kt cni,,,kang klu da owg bce,,trsa lk,,,naya aku ja,,tp aku xleh pendm benda ney,,,nk cite kt sape,,hu3....hmmm mkn magie la aku minggu ney,,,memng aku sengket giler...somebody!!!help me if u love me n my frenz..hu3,,aku dh xdk owg nk syg aku,,hu3,,

hmm tp ptg td,,,bez sesngt,,,mek gmbq rmai2,,,sek2 clas aku la yg giler2 nye,,kih3,,,mcm2 posing ada,,,kih3,,,hmmm t aku buh gmbq2 sek2 giler aku ok,,,krng ney xleh ag,,,kih3,,,hmmm wlupon xdpt sngt smbutan tp kitaowg xkish,,,cuz cls kita owg pasti da gmbq yg cun2..,,,ha3,,,

tq korang bdk clas C1P4...ats sokongan korng...korng memng hapening,,,i love korng,,giler2,,



Saturday, February 19, 2011

:)'''






cantik kan??bez tgk buln penuh,,,hmmm klu tgk ngan owg kite syg lg bez tau,,,cm tgk ngan family,,,klu dlu2 suka tgk buln ngan si dia,,,cuz dia ckp nme dia sme mkne ngan bulan penuh,,,kih3,,,2 dlu2,,,krng tgk buln sorng2 pon bez jgk,,,tenang jew rse,,klu duk umh tgk ngan angah kt dpn umh,,smbil gosip2 n minum secawan air milo,,,kih3,,,krng dh dok asrma so tgk sowng2 or ngan membe2 jew...klu kt ktil aku ney,,,tgk kt luaq tingkp pon nmpk dh,,hmmm owg kte klu buln penuh,,,sesuai tuk mndi bunga...ye kew???kih3...aku xpyh nk mndi2 bunga ney,,ary2 ku mndi pkai sbun bunga,,,ha3,,,
hmmm bwing la jgk mlm ney...tp nsib da cik abg aku ney,,,msj ngan dia pon ok gak,,,kih3,,,copp!!!!bkn boyfrenz k,,,kwan aku,,aku ngah study tp tibe2 jew da msj,,,dia bwing la 2,,hu3,,on9 fb pon xdk sape,,,cuz membe2 aku study,,,nk pekse,,aku jew mls ckit,,kih3,,,bkn mls la,,,xdk mood,,hmm mate aku dh wt,,,fzik tutor pon aku dh siap,,,slin soaln,,,kih3,,,sok ingt nk wt date ngan cikgu la,,,cuz bab magnet ney aku blur ckit,,memng xphm toi,,hmm kimia???ku tgk jew,,,sains kom...hmmm yg ney pon stu mslh jgk,,,cuz krng ney ngah beljq bab programing,,,sush ooo...meng xphm,,ptut la programer duet bnyk,,skit pla otk wt benda 2,,,,hu2,,
da lg sebulan aku nk PA,,tkut 2 da gak,,,kih3,,,klu xpas PA ney,,,sh2 aku kna tendng kuaq,,xtau la nk g mna dh klu kna tendng 2,,hu3,,,xmo3...hmm jom tdo jom,,,awai plk ngntok mlm ney,,,bru kul 11.30,,,hmmm sok da sesi bergmbq,,,so mte kna la cerh,,,kih3,,,nk wt kengan 2,,khas tuk bdk PDT 2010/2011 shaja,,,kih3,,,
k la...bye2,,,

ujung minggu + ujung bulan..

hai korng,,,ary ney cuti,,,ary sabtu,,bgun lwat ary ney,,,phm2 jew la...bgun kna bsuh tilm la..10syen aku,,smlm bsuh dh,,hu3,,then bsuh bju,,tdung,,,lm kul 11 lbh kot,,,bru la siap semua kja..then on9 la,,,ha3,,,update blog..hmm smbil msj ngan membe2,,,rmai gk pemnt aku pg ney nk msj,,,kuang2...persan gler...kih3...
hmm mkn meggi jew la tgh ary ney,,sip duit n diet sme...maggi rendam,,,sedp tau,,,perisa kari..kih3...besa la student,,maggi ney dh jd kemestian klu eko no money,,hu3,,,
hmmm nk wat pe aik,,nk study,,,toi3 xdk mood,,,soaln2 pas year yg ku bli 2 bkn xleh wt tp lupew,,,hu3...
smbil2 ku bring,,update blog,,aku ngah lyan carta era kt tenet,,dgr radio on9..bez la,,klu ary sbtu,,kul 12 da la crta era 40 ney,,,bez la,,,cuz hnya era.fm di hatiku,,klu xdgr era sari,,,xleh aku,,,bgun pg kna dgr,klu ptg2 pas dh hbis clas lg la dgr smpai mlm krng smpai ku nk tdo la,,,ha3,,,bez tau,,,klu ptg2 dgr abg reza ngan abg adi,,ha dye owg ney ansem tau..kih3,,,cute jew aku tgk,,ha3,,, i'm in love with both dj,,

comel dk???hi3,,,klu jd pakwe ok gak ney,,ha3,,,yakkkk,,,ngtok la plk,,xleh jd ney,,k la...nk tido ptg,,,ha3,,,bye3,,,
cute cm ac kan???



JaNgAn PeRnH bEruBaH__ST12


biarkan waktu teruslah berputar
ku cintai kamu penuh rasa sabar
meski sakit hati ini kau tinggalkan
ku ikhlas tuk bertahan

cintaku padamu begitu besar
namun kau tak pernah bisa merasakan
meski sakit hati ini kau tinggalkan
ku ikhlas tuk bertahan

malah kini kau ucapkan selamat tinggal
membuat keresahan

* meninggalkanku tanpa perasaan
hingga ku jatuhkan air mata
kekecewaanku sungguh tak berarah
biarkan ku harus bertahan

jangan pernah kau coba untuk berubah
tak relakan yang indah hilanglah sudah
jangan pernah kau coba untuk berubah
tak relakan yang indah hilanglah sudah


Friday, February 18, 2011

YaNg MaNa SaTu???


Petang tadi terlihat kepadaku sekuntum bunga. Kelopaknya indah warna warni kucuba mendekatinya tapi niatku terbantut tatkala melihat duri-duri tajam di batangnya pasti duri-duri itu akan melukai jemariku.

Aku cuba mencium baunya tetapi amat payah lantaran sukar memegangnya aku mengeluh sendiri mencari bunga cantik yang bisa kusentuh lalu kuterlihat kepada sekuntum bunga tidak jauh dariku.

Aku menghampiri bunga itu nampak cantik dari jauh kulihat batangnya, tiada berduri lalu kusentuh dan kucuba menciumnya tapi tak lama kemudian aku lepaskannya. Baunya cukup membuatkan aku loya lalu aku terdengar suara manusia lain dibelakangku; sepasang adam dan hawa sedang bermanjaan lagak mereka sungguh menjengkelkan. Aku mengumpat di dalam hati rasa marah bila hukum Tuhan tak diendahkan.

Tak lama kemudian si adam memarahi si hawa. Aku hanya melihat dari jauh seperti menonton drama di televisyen lalu si adam meninggalkan si hawa seorang diri membiarkan gadis manis itu menangis hiba sementara itu pula aku terpandang seorang hawa berpakaian serba sopan sederhana gayanya dia berjalan tidak jauh dariku.

Pakaiannya labuh tidak meransang nafsu. Alangkah senang hatiku melihatnya dia menundukkan pandangan. Adam di sisi langsung tidak menegur bukan kerana benci tetapi tanda hormat.

Aku tersenyum sendiri tiba-tiba aku teringatkan dua kuntum bunga yang baru tadi kulihat.

Aku mula bermonolog.. bunga yang berduri itu pasti susah didekati sang kumbang. Bunga yang busuk itu pasti sudah dihisap madunya oleh sang kumbang lalu kumbang itu meninggalkannya setelah puas madunya dihisap.

Aku melihat kembali ke arah dua hawa tadi lalu ku bingkas bangun.

Siapakah aku?

Aku tergolong dalam kelompok bunga yang mana?
Tiba-tiba aku menangis merenung sifat sendiri...

Ya Allah! jadikan aku bunga idaman para mujahid...Bunga idaman agama! Aku mahu kelopakku indah tanpa sedikitpun kotoran..Jadikan aku wanita solehah, wanita mukminah!
Moga diriku seperti Khadijah, Masyitah, Aisyah, Muthiah dan Ainul Mardiah! Aku ingin menjadi bunga idaman Islam.


Penyakit examinitis

Kecut perut? Hilang selera makan? Tidur tidak lena? Hilang fokus?
Ini merupakan simptom-simptom serangan examinitis yang selalunya menyerang kawasan kota dan bandar-bandar besar di seluruh dunia.
Penyakit ini tidaklah begitu kronik jika mahu diukur dengan skala kemanusian seperti mana yang dihadapi oleh sebahagian manusia di Palestin, Darfur, Iraq, Filipina, Selatan Thailand dan banyak lagi.
Apatah lagi jika mahu dinilai dengan neraca Ilahi yang mana sesiapa yang mengidapnya akan dirawat di bahagian pesakit luar. Namun setiap yang kecil jika tidak disikapi dan dihadapi dengan cara yang sepatutnya boleh mendatangkan kesan yang amat memudaratkan.
Begitu juga dengan penyakit examinitis ini.
Malahan keaadaan pesakit akan bertambah buruk sekiranya tidak menyedari akan terdapatnya penyakit ini pada dirinya sepertimana keadaan manusia pada hari ini yang kebanyakkannya tidak menyedari akan kesakitan yang mereka hadapi yang menyebabkan mereka terus menerus berada di dalam kesengsaraan. Maka di sini disertakan maklumat lanjut tentang examinitis dan cara menghadapinya.
Nama saintifik :
Examinitis
Golongan sasar yang mudah dijangkiti :
Semua golongan yang berada di institusi-institusi pendidikan terutamanya golongan muda yang berumur 17-26 tahun
Most vulnerable :
1. Pelajar tajaan yang mempunyai perjanjian dengan penaja
2. Ciri-ciri lain yang tidak dapat disenaraikan
Tanda-tanda awal :
1. Sudah tidak PD (baca PeDe atau mudahnya percaya diri)
o Tidak mendapat keputusan yang diharapkan
o Mencuba tetapi masih merasa hampa
o Gagal mengesani punca yang membawa kepada hilang percaya diri
o Tertekan dengan expectation masyarakat (baca bisikan halus dari dalam diri yang mendatangkan gambaran-gambaran negatif)
2. Dan lain-lain lagi yang sukar untuk diperkatakan namun mudah untuk digambarkan
Bagi sesiapa yang mengidapnya, di sini disertakan beberapa kaedah rawatan tradisional yang tidak luput ditelan zaman semenjak ratusan tahun yang lampau.
1. Ambil wudhu dan mulakan analisa diri secara telus dan tulus
o Berikut disertakan sebahagian checklist analisa;
• Keikhlasan niat dan perbuatan
• Usaha yang tersusun dan berterusan
• Kefahaman akan konsep usaha dan tawakal
• Kefahaman terhadap keperluan dan pergantungan
kepada Allah
2. Memahami bacaan dalam solat dan zikir al-mathurat sebagai contohnya ayat 286 surah Al-Baqarah :
"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata):
"Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir."