Myspace Bubbles Note Generator




Sunday, July 31, 2011

adab berpuasa dan terawih

Setiap orang yang mengerjakan puasa perlu mematuhi beberapa peraturan dan adab yang boleh menyempurnakan ibadah tersebut. Antara yang terpenting adalah: 

1. Menjaga lidah daripada berdusta, mengumpat dan mencampuri urusan orang lain yang tiada kena-mengena dengannya;
2. Memelihara mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak dan yang sia-sia;
3. Mengawal perut daripada merasai makanan dan minuman yang haram atau yang mengandungi unsur syubhat terutama ketika berbuka dan berusaha sedaya mungkin untuk menghasilkan pemakanan yang halal lagi bersih.
Ulama silam pernah berpesan: “Apabila kamu berpuasa maka perhatikanlah apa yang akan dijadikan makanan berbukamu dan di manakah kamu akan berbuka?” Ia adalah panduan yang terbaik bagi mengawasi diri daripada terjebak dengan unsur-unsur makanan yang tidak halal;
4. Berusaha menjaga kesemua pancaindera dan anggota tubuh badan daripada mendekati atau melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia. Dengan demikian ibadah puasanya akan suci dan sempurna. Terdapat ramai yang memenatkan diri dengan berlapar dan berdahaga, membiarkan diri terdorong kepada perlakuan dosa dan noda, kerana itu puasanya rosak binasa dan keletihannya tidaklah berbaloi 
sebagaimana maksud sabda Rasulullah s.a.w.: Ramai yang berpuasa tidak mendapat ganjaran daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga. (Riwayat an-Nasaei)
Meninggalkan maksiat menjadi kewajipan kepada seluruh orang Islam sama ada mereka sedang berpuasa atau tidak. Apatah lagi bagi yang berpuasa, ia lebih dituntut dan diwajibkan. Sabda Rasulullah, Puasa itu adalah ‘perisai', sekiranya seseorang daripada kalangan kamu sedang berpuasa janganlah dia bercakap kotor, melakukan keburukan dan berbuat bodoh. Jika ada orang lain yang mengejinya atau cuba memeranginya maka hendaklah dia katakan kepada orang itu: “Saya sedang berpuasa.” (Riwayat Bukhari dan Muslim);
5. Jangan membanyakkan tidur pada siang harinya dan makan pada malamnya, bahkan bersederhanalah pada kedua-duanya bagi menyelami kejerihan lapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya kurang dan hatinya ceria. Itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu dicapai;
6. Jauhkan diri daripada mengikut dorongan nafsu ketika berbuka dengan beraneka jenis makanan yang lazat-lazat. 
Sebaik-baiknya adat makannya sama sahaja pada bulan puasa dan bulan-bulan yang lain. Penggemblengan diri dalam mengurangkan tuntutan jasmani dan keinginan perasaan memberikan kesan yang positif terhadap kecerahan hati nurani yang amat dituntut terutama pada bulan Ramadan.
Mereka yang menjadikan keinginan nafsu perut sebagai tunggangan akal ketika berbuka yang menyalahi kebiasaan pada bulan-bulan lain sebenarnya terpedaya dengan pujukan iblis. Rayuannya bertujuan menghilangkan barakah (berkat) ibadah puasa mereka, nikmat limpahan ketenangan daripada Allah s.w.t., kekhusyukan diri ketika bermunajat dan berzikir kepada-Nya.
Kenyang
Sepatutnya orang yang berpuasa mengurangkan kadar pemakanannya sehingga terserlah kesan puasa itu kepada dirinya. Kekenyangan adalah punca kelalaian, kealpaan, keras hati dan malas untuk taat kepada Allah s.w.t..
Sabdanya: Takungan jelek yang dipenuhkan oleh manusia adalah kantong perutnya, memadailah baginya beberapa suapan yang dapat meneguhkan tulang belakangnya. Jika dia enggan maka berikanlah sepertiga (bahagian perutnya) untuk makanan, sepertiga kedua untuk minuman dan sepertiga terakhir bagi pernafasannya. (Riwayat Ahmad dan at-Tarmizi)
Terdapat ulama yang mengungkapkan kata-kata berikut: “Sekiranya perutmu kenyang anggota-anggota lain akan lapar (akan menurut turutan nafsu) tetapi sekiranya perutmu lapar kesemua anggotamu akan kenyang.”
As-Salaf as-Soleh (mereka yang terdahulu) mengurangkan perkara kebiasaan dan dorongan diri serta memperbanyakkan amal ibadat pada bulan Ramadan secara khusus bahkan itulah adat mereka sepanjang masa;
7. Tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi pada bulan Ramadan, bahkan mengambil kesempatan bagi beribadat kepada Allah dan mengingati-Nya sebaik mungkin. Justeru, dia tidak melakukan perkara duniawi melainkan sekadar keperluan hariannya atau kepada mereka yang berada di bawah tanggungannya. Demikian yang selayaknya dilakukan pada bulan Ramadhan yang mulia ini sama seperti pada hari Jumaat yang sepatutnya dikhususkan bagi amalan akhirat;
8. Mempraktikkan amalan sunah seperti segera berbuka apabila masuk waktunya, berbuka dengan buah tamar (kurma) dan jika ia tiada memadailah dengan segelas air serta melambatkan makan sahur.
Nabi s.a.w. berbuka dahulu sebelum Baginda mengerjakan solat Maghrib. Sabda baginda: Umatku sentiasa berada dalam keadaan baik (berkat) selama mana mereka mempercepatkan berbuka (apabila masuk waktunya) dan melambatkan makan sahur. (Riwayat Bukhari dan Muslim);
9. Menyediakan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa sekalipun dengan beberapa biji tamar atau segelas air. Sabda baginda s.a.w.: Sesiapa yang menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa baginya ganjaran seumpama pahala orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahalanya (orang yang berpuasa). (Riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Khuzaimah) 





10. Memenuhi malamnya dengan amalan sunat seperti solat terawih, witir dan sebagainya.
Adalah dinasihatkan kepada para imam supaya tidak mempercepatkan solat terawihnya seperti mana amalan kebiasaan di masjid dan surau.
Perbuatan tersebut menjejaskan mutu ibadat solat tersebut kerana meninggalkan ‘wajib-wajib' solat seperti meninggalkan tomakninah semasa rukuk dan sujud, mencacatkan bacaan al-Fatihah sebagaimana sepatutnya lantaran ingin kecepatan dalam mengejar waktu sehingga menyebabkan makmum di belakang tertinggal rukun-rukun penting dalam solatnya. Amalan terawih seperti itu adalah tidak sempurna dan berkurangan pahalanya.
Oleh itu berwaspadalah terhadap cara demikian dengan kembali mengamalkan ibadah solat seperti waktu-waktu lain, menyempurnakan kiam, bacaan al-Fatihah, rukuk, sujud, khusyuk, hadir hati dan semua peradaban solat dan rukunnya.
Bagi makmum pula disyorkan supaya sentiasa bersama imamnya sepanjang solat terawih itu sehinggalah selesai sama ada 20 rakaat ataupun lapan rakaat. Sabda Rasulullah s.a.w., Apabila seseorang menunaikan solat bersama imamnya sehinggalah imam itu (selesai dan) beredar, dikirakan untuknya (makmum) pahala kiam semalaman. (Riwayat an-Nasaei)

RAMADHAN AL MUBARAK,,

 ary ney dh ahad,,,so mknenye,,,sok puasa la,,
beznye kn,,,dh nk rye,,,tp sedih jgk,,,
cuz xdk family,,,
hm,,,shur jp g la sedihnya,,
nk mkn skli ngan mak,,



hmm,,,ac nk kongsi ckit pasai blan posa ney,,,aslnya ada hdis2,,tp mls nk copy n paste,,,so bce la kelebihan nye dh la,,,hihihihih

 1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.
2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.
3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.
4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.
5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.
6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.
7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.
8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.
9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.
10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.
11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap. 

Friday, July 29, 2011

saje jew ney,,,

 hihihi,,,sje jew gati nk buh jgk gmbq ney,,,
cuz ada ac,,,
td sje la men tgk2 album si fakrul ney kt fb,,
tgk2 dia dh uplod gmbq yg larian ary 2,,,
hahahaha,,,
so ac nk jgk buh lm blog,,,
hihii,,,
mek gmbq ngan ape eik nme dye ney,,,
aaaaaaaaaaaaaaaaa................
YB Dato Mukriz kot,,,
ha xingt la,,,xcitet sngt nk lari ary 2,,,hahahahaha

solat sunat hajat,,,

semua student ary ney wt solt sunat hajat kt masjid,,,
trmsok la ac,,,
g jemaah kt masjid td,,
solt mgrib,,isyak,,ngan solt hajt,,,
hurm,,pas 2 dgr cermah dri ustz azlan sekejp...
yg jadi imam td 2 cigu faizal abu bkar,,
sdp jgk sora dia,,,alunan bcaan al Quran,,

 da bnyk jgk fadilat solt sunat hajat ney,,,
meh ac nk kongsi...

Dari ‘Abdillah ibn Abi Aufa meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, Barangsiapa yang mempunyai hajat kepada Allah atau kepada seseorang makhluqNya, maka hendaklah dia berwudhu’ dengan mengelokkan-wudhu’nya dan bersolat dua raka’at, dan kemudiannya memuji Allah dan berselawat ke atas Rasulullah SAW lalu hendaklah dia membaca do’a ini. La Ilaha Illallah al-Halim al-Karim, SubhanAllah rabb al-’Arsh al-’Adzim (du’a ini tidak disalin semua) - Hadith 148 Mastika Hadis Jilid 2
Sungguhpun hadis ini hadis daif, tetapi ia disokong oleh hadis sahih yang berikut
Hadis 149 Mastika Hadis Jilid 2:
Dari Abi Ad-Darda’ RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang berwudhu’ lalu diperelokkan wudhu’nya, kemudian dia menunaikan solat 2 raka’at dengan sempurna, nescaya Allah memberikan apa yang dimintanya, sama ada cepat atau lambat (Hadis Sahih Riwayat Imam Ahmad)
Disokong juga oleh hadis sahih yang berikut:-
Hadis 150 Mastika Hadis Jilid 2:
Dari ‘Uthman bin Hunaif RA, bahawa telah datang kepada Rasulullah SAW seorang yang buta matanya seraya berkata, “Ya Rasulallah! Doakan kepada Allah untuk saya supaya Dia menyembuhkan saya” Rasulullah SAW bersabda, “jika engkau mahu, (doakan segera) maka akan aku doakan untukmu dan jika kamu mahu kamu boleh bersabar dan ianya (bersabar) lebih baik bagi kamu.” Lelaki itu menjawab, “Doakanlah” Maka Rasulullah SAW menyuruhnya supaya berwudhu’ dengan elok lalu bersolat dua raka’at dan berdoa dengan doa ini, “Allahumma Inni asaluKa wa atawajjahu ilaika binabiyyika Muhammad Nabiy ar-rahmah. Inni tawajjahtu bika ila rabbi fi hajati hazihi lituqdha liyy. Allahumma fashaffi’hu fiya
Hadis ini juga menjadi dalil harus bertawassul. Minta dengan Allah, bukan dengan wali, cuma wasilah melalui doa orang yang soleh. Amalan yang baik juga menjadi wasilah.

 pas 2 g atm,,,
tman chek pah,mi id ngan ginie,,,
huhuhu,,,
rmai owg kt BBC,,,
ye la tgk bola kan,,,
mlm ney malysia vs singapura2,,,
hahahaha,,,



ac xmint so xtgk la,...
trus blik g mkn kt kafe C,,,
lpor kot,,,dri ptg td ag ney,,,
huhuhuhu,,,


blik2 tgk anset,,
eh da owg kol,,,
sape eik??
mak kew???
eh xla,,,
si nazirul,,,
sape dia????
hurm,,,
sape eik,,,mls la nk cite,,,
pnjng sngt,,,
hahahahaha,,,,,

hurm...
sok sek dio ney rncng nk jog???
ha?????
kuatkah ko ac nk bgun sok ney,,
hurm,,,
tgk la,,
klu bgun awai,,,
huhuhuhu,,,
ingtkan nk cover tdo yg dh seminggu terbbs dri wktu yg septutnya,,,
kih3,,,,



p/s....ha tgk ney,,,da pe sye sebut psai awk kan???kih3...

Wednesday, July 27, 2011

MAK!!!!along nk blik!!!!

knape??knape??knpe???
knpe ary ney trlalu sakit wt aku,,,
adkah aku wt slah dengan mu hari ini YA ALLAH,,,
apakh dosa aku ary ney Ya ALLAH,,,

apa ku wt ary ney semua xkena,,
mak,,,
tlong along,,,
along da wt slh kt mak kew smlm??
along da skitkn aty mak ke mse brckp smlm,,,
huhuhuhu,,,
mak,,along windu mak,,
rse cm nk terbng blik jew,,

klu la senarai nma yg nk jmpa PM kt  pendang 2 xpenuh,,,
along nk blik jgk,,
bleh jmpa mak....
huhuhu,,,

mak dtg la tgk along ney,,,
bwk msk lemak cili api mak 2..
huhuhuhu...




YA ALLAH,,,
pe la mak aku tgh wt krng ney,,,
msti bru blik keje n trus g msk kt dpur,,,
jp g ayah ngan adik2 blik,,

mak msk ape eik ary ney,,
klu kol msti xangkt,,
huhuhuu,,,

Tuesday, July 26, 2011

pra ups,,,

hurm,,,ary ney letih la sesngt,,
rse 10syen semcm ja,,,
hurm,,,ary ney,,,semua wt keje xjd,,
xthu npe,,,
pg td kunci jam xjga,,,
bgun lewt,,,lm kelm kabut giler g koko...
ngan bju basah cuz ujn smlm...

smpai plak time koko pg 2,,,
cikgu plk dera ,,,
nk men game smpai kul 10..dh la xmkn ag...
memng xlrt giler2 ah,,

ngan mlm pra ups kimia,,,
memg la soaln xsush tp pas jwb 2...
blik nk kna bce tuk sains kom,,fizik n mate ag,,,
so 2 da lg pra nya,,,huhuhuhu...

protect from virus,,,

’Enter’ the masjid,
‘Forward’ your solat,

‘Download’ pahala,

‘Firewall’ your iman,

‘Backspace’ from syaitan,

‘Bookmark’ to Allah SWT,

’Delete’ Allah’s enemies,

‘Copy paste’ from the Al-Qur’an and Sunnah,

‘Help’ your muslim brothers n sisters,

‘File’ your amal,

‘Edit’ your akhlaq,

‘View’ your good and bad deeds,

‘Search’ the straight and right path,

And Insya-Allah you will never get ‘virus’

Saturday, July 23, 2011

SINAR RUN!!!!!VERY FUN,,,,


ary ney,,,
ary yg ac nk kte best 2 da jgk,,xsernk pon da jgk,,,
hahahaha,,,
yg best nye ac kna g kem mate,,,
yg xbest nya ac kna lari 10km ary ney,,,
huhuhuhu,,,
pent kot,,,
okeh3,,,
sebnrnya...
ary isnin 2 cikgu koko ac tnya,,,
sapa2 nk join x larian cm merentas desa kt jerlun,,,
peringkt negori 2,,,
dpt markh koko,,,
pe lagi,,,ac pon ngan rela atynya bg la nma,,,
xclly xtau pon da kem mate ary sabtu 2,,,
huhuhu,,,
then byr sepulh ringt,,,
 
hurm,,,
then ary sbtu pon smpai la,,,
ac pon bgun awai kot...
lm kul 6 gtu,,,
huhuhuhu,,,
cuz 6 stgah dh nk g dh...

then smpai la dpan masjid,,,
dpt t shirt selai,,,
yg xsuka nya lengan pendek,,,
ac mna wk inner,,,
terpksa la pkai jgk,,,

then tggu hanis,,,
xsmpai2 ag,,,dia bgun lewt pg td,,,ktnya alarm xbunyi,,,sedihnye,,,dia xg,,,ac cm xdk kwan dh,,,nsib da intan ngan bby yan,,bas tinggal la cuz lmbt dh,,,
kul 7 stgh owg dh nk strt,,,
huhuhuhu,,,

smapi2 jew kt jerlun 2,,,
kita owg wt erobik,,,
huhuhu,,,
ac bru thu yg 2 adlh ary usahawan,,,
rmai sngt owg berniaga,,,
wt pameran kerjya,,,
n mcm2 la,,,
 pas 2 bg ketgori c,,,yg berumur antra 18 hingga 40 taon,,,
no ac,,,C 0728...
 hihihihi,,,,
comey la sesngt,,,
mula2 2 pecut ah jgk,,,then smpi sekert dh pncit dh ac,,,
jauh lg kot,,,
da lg 9 kilomtr kot,,,
hahahahaha......


 last giler mek gmbq ah,,,
bkn nk lari sngt pon,,,kalih2 tgk,,hahahaha,,,
kmi jew yg belakng skli,,,
pasai ah,,,then adik2 yg jge chekpoint 2 bg la air minerl sbetol...
ok ah 2,,,
untung ah last skli,,,
kih3,,,

lm kul 9 stgh cm 2 ,,,
siap la berlri2 2...

then ronda2 jp lm kemah2 2,,,tgk2 pameran,,
then tgk owg dpt adiah,,,kitaowg pon dpt adiah jgk,,,dpt beg,,lm beg 2 da buku MIDI ngan air kotak n kopi bncuh,,,hahahahahaha...
sharp kul 11,,,kita owg pon blik,,,
tp cik ita ngan cikgu su plak,,,nk g aneka kt jitra,,,pe ag,,sedp ah sek2 dia,,,
jln2,,,
ac nk jln pon mls,,,
ye la,,,xdk duit,,,
nk mkn pon arp owg ksian ney,,,
pe cita,,,
huhuhuhu,,,
smpai kolej lm kul 1 lbih jgk la,,,

blik2 ac trus g kafe,,,ec perut lah,,,
mkn,,,lpq thap gban sngt dh ney,,,
huhuuhuu,
then blik trus tido lew jwbnye,,,,
 


Friday, July 22, 2011

Gambaran Manusia Berdosa Di Padang Masyar


BERWAJAH KERA
Suka menabur fitnah sesama manusia

BERWAJAH KHINZIR (babi)
Suka memberi & menerima rasuah

BUTA KEDUA BELAH MATA
Hakim yang zalim ketika menjatuhi hukuman

PEKAK DAN BISU
Suka menunjuk-nunjuk amal ibadat & kebajikan yang dilakukan kepada orang lain.

TUBUH YANG MENGALIR NANAH & DARAH YANG AMAT BUSUK SERTA MENIKAM LIDAHNYA BERULANG KALI
Golongan yang berilmu & mengajar orang lain tetapi perbuatannya sendiri tidak sama dengan apa yang dikatakannya.

BADANNYA LUKA SEPERTI DIHIRIS
Menjadi saksi tetapi berbohong terhadap kebenaran

BERJALAN TERHOYONG-HAYANG SEPERTI CACAT
Orang yang kedekut membelanjakan sedikit hartanya untuk kebajikan

BERJALAN SEPERTI MABUK
Orang yang suka bercerita hal-hal dunia didalam masjid

RUPA BADANNYA SEPERTI KHINZIR
Suka makan riba - orang yang digelar along @ ceti

TIDAK BERTANGAN & TIDAK BERKAKI
Suka menyakiti @ menyusahkan jiran sekeliling

WAJAH & BADANNYA SEAKAN KHINZIR
Suka mempermudahkan solat & lalai dalam solatnya hingga sering terlupa rukun

PERUTNYA DIPENUHI ULAR & KALAJENGKING YANG SERING MENYENGAT-NYENGAT
Tidak mahu mengeluarkan zakat terhadap dirinya, pendapatannya, terhadap perniagaan & lain-lain zakat

BADANNYA SANGAT BUSUK SEPERTI BAU BANGKAI
Melakukan maksiat secara sembunyi-sembunyi

TIDAK BERLIDAH & DARAH YANG BUSUK MENGALIR DARI MULUT
Malas dan jarang mengucap dua kalimah syahadah

BERJALAN KAKI KEATAS & KEPALA KEBAWAH, DARAH DAN NANAH SENTIASA MENGALIR DARI KEMALUAN
Suka melakukan zina

MUKA HITAM & PERUTNYA DIPENUHI API
Suka makan harta anak yatim

KULIT DIPENUHI SOPAK & KUDIS
Orang yang menderhaka kepada kedua orang tuanya

GIGINYA SEPERTI TANDUK LEMBU LIDAH TERJELIR HINGGA KEPERUT, NAJIS & AIR KENCINGNYA SENTIASA MENGALIR KELUAR DARI KEMALUAN
Orang yang suka minum arak @ segala jenis benda yang menghayalkan seperti dadah dan lain-lain.

renungan seketika,,,,,

syg2
orang "hansome" tak solat
nabi yusuf hansome juga
pun solat..

...syg2
orang cantik tak solat
siti fatimah cantik
pun solat..

syg2
orang kaya tak solat
nabi sulaiman juga kaya
pun solat..

syg2
orang miskin tak solat
nabi isa miskin
pun solat..

syg2
budak budak tak solat
hasan dan husin budak juga
pun solat..

syg2
panglima perang tak solat
khalid bin walid panglima perang
pun solat..

K1S2P1 2011/2012

sowi la gmbq kecik ckit,,,
huhuu,,,
ney la bdk2 clas praktikum ac,,,
adik2 jew ney,,,da 6 owg jew senior,,,
comey kan,,
hahahaha,,,
yg dpan ac 2 lg comey,,,
ansem kan???
hahahahahah
..................................................................................

Wednesday, July 20, 2011

kausar syg!!

xthu npe ary ney,,,
teringt sngt kt kausar,,,
hurm,,,time ac solt pg td,,
trus ac tringt dia,,,
mengis ac bila tgh bce doa tuk kjyaan dia,,,
xthu npe,,,ac tringt dia,,ingt mak ayah,,,
mengis2 ac..
plukan terakhir


hurm sa,,,
ac nk sa thu,,,ac syg sa,,
ac suka kwan ngan sa,,

SAYANGKU,,,,,


hawa dicipta dari tulang risuk adam,,

bukan dari kepalanya untuk dijadikan atasannya,

bukan dari kakinya untuk di jdikan alasanya,

melainkan dri sisinya untuk

dijadikan teman hidupnya

dekt pada lengan untuk d lindunginya

dan dekt di hati untuk di cintainya,,,




Friday, July 15, 2011

SELAMAT HARI LAHIR SHABAT AKU!!!!!!!!!!!

ary ney bezday my best frenz,,,,,
mis AFIFAH ILYANA BT MD ZUKI,,,


why my best frenz???
cuz aku dh kwan ngan dia almost 4 taon dh msok taon ney,,,
lme kan,,,
dri sekolh menegh tingktan 4,dok sebelh,,tingktn 5 pon sme,,
then dtg matrik pon skli,,,
hahahaha,,,,

hurm,,,so smlm dia tdo blik ac,,,
so ckup jew kul 12,,,ac pon ksi la adiah kt dia,,,
adiah 2 murh jew,,,tp ikhlas dri aty ac yg suci murni ney,,,
yg bez nye,,,cik pah senyum smpai ke tlinga,,,,
suka ac tgk dia senyum cm 2,,
so sweet,,,

then ary ney,,,kita owg outing jitra,,,
tman jah g tempah bju kelb kebudyaan,,,
hihihi,,,
then ac pon shoping la,,,
mcm2 beli,,,antranya benda mkn n brng kperluan lain2 2,,,
hihihii,,,
dkt sertus jgk la ary ney...
hurm,,,pas ney bjet la ko ac,,,
huhuhuhu,,,,

yg seronknye,,,
kitaowg kuar pg td lm kul 11 lbih jgk la,,,konon2 nye nk nek bas,,,
tggu punya tggu kt kul 12 stgh jgk la,,,bas xsmpai2 ag,,,
pak cik 2 ckp lmbt lh,,,
aish,,,xleh jd ney,,,
so g la tnye pak cik teksi 2,,,
dia ckp na bleh nek 5 owg,,,
nty kna ngan jpj,,,
huhuhu,,,

so bincng punya bincng,,,
ac ngan pah nek teksi asing,,,
mirah,jah ngan tien nek keta len,,,
huhuhu,,,
parak la ac ngan pah,,,sorng sepulh hingit,,,

time blik 2,,,nsib la pak cik bas 2 bek aty,,,
dia nmpk kita owg lintas jln trus dia berenti,,,
kita owg inht dia nk tingal dah,,,
yela,,,
bas 2 dh nk jln pon,,,
bernti tgh jln plk 2,,,
nsib xbnyk keta time 2,,,
huh!!!
nsib la 2,,,
sip duit klu blik nek teksi lg,,,
kih3,,,

so chek pah,,,
EPY BEZDAY YANG!!!!!
smga pnjng umur n murh rezeki,,
moga2 berjya d mse hdpan n sentiasa ceria,,,!!!!!!!!!!


APA KHABAR JODOHKU????

Apa khabar jodohku?

Berat rasanya kelopak mataku untuk tertutup. Bagaimana dengan kamu?

Apa kamu selalu terbangun di sepertiga malam terakhir? .. dan apakah mulutmu terus menerus berzikir dimalam hari?

Jujur aku rindu kamu, wahai jodohku..

Tapi saat ini belum saatnya untuk kita bertemu, bukannya aku tak mahu, atau aku tak rindu. Tapi sememangnya kerana perjalanan kita masih panjang, dan masih banyak kewajipan yang harus kita penuhi saban waktu.

Kadang–kala aku berfikir, apa nanti saat subuh tiba kau akan membangunkanku? Mengajakku bertafakur dan bersujud kepada-Nya?

Berat hati ini menantikanmu, gelisah pula hati ini memikirkanmu.
Adakah kau selalu menghiasi langkahmu dengan kebaikan-kebaikan?. Apakah nanti saat zuhur tiba, kau akan meninggalkan kesibukanmu sementara, hanya untuk menghadapNya?


Jodohku, sihatkah kamu?

Kalau aku berada disampingmu saat ini, mungkin aku akan merawatmu dengan penuh kasih sayang
.
Jodohku, sabar dan tenanglah.
.
Aku disini masih bersabar menanti mu. Janganlah hatimubersedih, senyumlah.. kerana aku yakin kebahagiaan akan selalu menyertai kita.

Jikalau detik ini hatimu sedang terluka, berwuduklah.. dan dekatkanlah dirimu kepada-Nya. Tetapi disini aku berharap agar kamu baik-baik saja.

Jodohku, aku rindu..

Bilakah kita akan bertemu?. Begitu banyak hal yang ingin ku ceritakan kepadamu. Begitu banyak pula harapanku untuk menantikan nasihat–nasihat mu.
Hati ini kosong, dan hati ini tak sabar menanti kehadiranmu yang kan membalut dan menyembuhkan luka dihatiku.

Jodohku..

Adakah kau juga rindu padaku?. Bagaimana dengan Quranmu?. Sudahkah kau baca diantara maghrib dan isyak?. Apa yang kau fahami dari surah itu?. Ceritakanlah kepadaku.. ingin aku mendengarnya.

.. Dan begitu juga dengan keluhanmu, aku sedia mendengarnya..
Apa perubahan  yang kau lakukan dari hari ke hari?. Semakin baikkah?. Ketahuilah, ku hanya mengharapkan yang terbaik buatmu.

Jodohku..

Disetiap langkahku dan seusai solatku, ku bisikkan AL-Fatihah untukmu, agar kau selalu berada dijalan-Nya.
Bersabarlah sayang, waktu-waktu ini bukanlah waktu yang lama.. dan ingatlah sayangku, janganlah sampai dirimu tersalah memilih jalan.

Jodohku..

Nantikanlah diriku, dengan perbagai kebaikan yang nantinya akan membawa rahmat untuk kita dari-Nya.
Jagalah dirimu dari hal-hal yang dilarang agama.. kerana aku mencintaimu secara tulus dan ikhlas demi-Nya.

Jodohku..

Bersiaplah kau untuk mencintaiku secara tulus dan redha menerima segala kekuranganku dan membenarkanku dikala aku salah.
Sayang, berusahalah membahagiakan orang tuamu .. dengan menjaga sikapmu dan tutur katamu. Aku yakin kau adalah seorang yang sabar, seorang yang cekal, seorang yang boleh membesarkan anak–anak kita kelak dengan penuh hikmah.
Ingatlah, jangan pernah dikau merasa keseorangan.. kerana aku disini masih setia menantimu.

Jodohku..

Seandainya siang sudah berlalu.. pejamkanlah matamu dengan buaian doa, dariku yang selalu kuhadiahkan untukmu.

Jodohku..

Ingatlah sayang, aku selalu ada untukmu..
Semoga kerinduanku ini akan terjawab, seiring berjalannya waktu.. dan semoga ALLAH yang maha Esa selalu membimbing kita ke jalan yang diredhai-Nya. Amin.

sekalung kata!!!!

♥ Jika SENDIRI jangan merasa sepi. Ada Allah yang MENGAWASI
♥ Jika SEDIH jangan pendam dalam hati. Ada Allah tempat BERBAGI

♥ Jika MARAH, jaga fikiran & hati. Ada Allah tempat MENENANGKAN DIRI
♥ Jika SUSAH jangan merasa pilu. Ada Allah tempat MENGADU
...
♥ Jika GAGAL jangan berputus asa. Ada Allah tempat MEMINTA
♥ Jika BAHAGIA jangan menjadi lupa. Ada Allah tempat MEMUJA

★❤★ INGAT ADA ALLAH DI SETIAP WAKTU KITA ★❤★
 
 BeRKaLi-KaLi KiTa MeNoLaK PeRaSaaN CinTa iTu wuJuD ~~ TaPi SeTiaP KaLi KiTa CuBa MeNoLaK TeRaSa aDa SaTu BeBaN YanG MeMBeRaT ~~ BeRuSaHa MeLaRiKaN DiRi TaPi KePaYaHaN SeRinGKaLi MenGHaMBaT ~~ LuMRaH JiWa MaNuSia ~~ TiDaK LaRi DaN TiDaK LeKanG DaRi JaTuH CinTa ~~ CuMa KiT KuRanG PaSti SaMaDa CinTa KiTa BeRHaSiL @ TiDaK ~~ Ya ALLAH Ya TUHAN KU ~~ KAU JauHKaN LaH KaMi DaRi KeBeRanGKaLiaaN iNi ~~~ BeRiLaH KaMI NikMaT BaHaGia DuNia & aKHiRat ~~ :)

Wednesday, July 13, 2011

ary rabu??????

hurm,,,sush aty la ckit ary ney,,,hu3,,,
pg2 td ok ag,,,mai ptg ney jew,,,xsdp aty la,,,
hurm,,ney semua pasai multimedia agama 2,,,
kna mrh plak,,,
huhuhu,,,
cuz wt sorng2,,,xdk kerjsama,,,
huh!!! prk jgk kna mrh td...

then nk g jmpa cikgu mate,,
nk wt CH tp cikgu xdk,,,
hu3,,,last2 g mkn bakso la,,,
ac xleh,,,klu tgh sedih kew mrh kew,,,pert msti lpq,,,kih3...
smbil2 mkn smbil sembng ngan si muazd 2,,,hurm,,,
theb blik blik trus tdo,,,magrib td bru blik,,hu3,,,

bad day!!!!

ary ney ac tgah geram thp bangang sngt,,
dengan tutor bnyak,,,joter xwt ag,,asigment nk kna submit sok,,xstudy agcuz sok kuiz,,multimedia agma xsiap ag,,,
dh la kna wt sorng2,,,
sedih sngt,,,
serabut giler smlm,,
sape yg msj ke kol ac smlm semua kna mrh,,,
angah,,,si nazirul 2,,si ---- 2,,,
smpai dia ckp "eh awk,,period kew???"hu3,,,
angah lg best ayt dia,,,
yg ang nk mrh aku ney awt plak,,
kang aku xmau beli e pop ang dh,,,hu3,,,
xpsai2 kna ugut,,,

hurm,,,ary kamis dh nk kna antq,,,
so memng bzi giler,,,

Sunday, July 10, 2011

i love u!!!!!!!!!

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
saat ku harus bersabar dan trus bersabar
menantikan kehadiran dirimu
entah sampai kapan aku harus menunggu
sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
kadang kuberpikir cari penggantimu
saat kau jauh disana
ooo…

 Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga
entah penantianku takkan sia-sia
dan berikan satu jawaban pasti
entah sampai kapan aku harus bertahan
saat kau jauh disana rasa cemburu
merasuk kedalam pikiranku melayang
tak tentu arah tentang dirimu
apakah sama yang kau rasakan


 walau raga kita terpisah jauh
namun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamu
dan rasakan a a a aku
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
terhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
akan tulus a a ai aishiteru

 hapus sendiri pikiran melayang terbang
perasaan resah gelisah
jalani kenyataan hidup tanpa gairah
o…uo..
banyak segala misi dan ambisimu
akhiri semuanya cukup sampai disini
dan buktikan pengorbanan cintamu untukku
kumohon kau kembali

hurm,,,

hurm,,,sedih la,,,
cuz cian kt mak,,ye la,,,
bersipa umh skan sngt,,,
ac blik ary 2 cm xcya jew,,,
msok2 blik,,,
cm blik owg nk tung jew,,,
kih3,,,
hurm,,mak tukq cdar katil,,tirai blik,,kipas bru,,tikar baru lm blik 2,,,
hu3,,,
sunguh2 mak bersihkan umh,,,

yg lg sedihnye mak ciap beli brng nk msk ary jumaat 2,,,
bnyk2 plk 2,,,
cian mak,,,
at last,,,membe ac xg,,,
kcik aty 2 meng xtau nk ckp ah,,,
ye lah,,,
umh ac xcntik cm umh chek pah,,,
mybe dye owg segan nk blik umh ac,,,
hurm,,,
ku dtg antq kmk t nek wira jew,,,
bkn cm chek pah,,,nek honda city,,,
hurm,,,

pas 2 dengan buah moktan bnyk giler,,,
buah durian ag,,
memng bnyk giler ah mknan umh ac ...

ary jumaat 2 mak wt nasi ayam,,,sedp giler2,,,
ajk mak teh,,,tok cik,,,dtg mkn rmai2 kt umh,,
hurm,,,

ary sbtu plak,,,
dh nk blik kmk kan,,,so ckp la kt mak nk mkn bhun sup...
mak ckp elok la,,,
ptg st g da owg nk mai umh,,,
ha???
sape2??
ha ada la...
klu ckp pon bkn ang kenai,,,

ala...nk tau jgk,,,sape,,,
mak plak men hint2 cm ney,,,
hu3...




Thursday, July 7, 2011

balik3!!!!!!!!!!!

hahhahaha,,,nk blik umah ary ney...
seronok xterkta2,,,
hnya menaip shja,,,hahahaha

bez nye la hai nk blik,,,
trsa dri ini sngt merindui umh,,,
nk tgk katon,,,
hahahahahaha........

hurm,,,nk bwa jah ngan mirah jusoh blik umh ac,,,
ye la,,,cian kt dye owg,,,
xdk kwan kt kmk,,,
semua blik...
hurm...
malu jgk nk ajk sebenrnye,,,
ye la umh ac bruk jew,,,
la besr mne pon,,,
umh kg,,,besa2 jew...

hmmm blik nek bas ptg ney..
cm besa la,,
kih3,,,

k la,,,nk blik doh,,,bye!!!!!!!!!!

GO HOME!!!!!!!




Saturday, July 2, 2011

bangang giler3!!!!!!!!!!!!!

nape????
nk thu npe ac bengang???
cuz elaon xmsok ag,,,dh 3 minggu,,,
ah 10syen nya,,,,
dh la eko no money la ney,,,
arghhhhhhhhhhh!!!!!!!!!
xsuke3,,,,,
benci toi bila jd cm ney,,,,
huhuhuhu,,,
mood???
ilng trus,,,
xdk keinginan nk wt tutor,,,asigment,,multimedia,,,
pe2 je la keje yg kna antq minggu dpn,,,xsuka3,,,

bila nk msok ney,,,
ac xdk duit sngt ney,,,
trdesak sngt2,,,
huhuhuhuhu
pe la nsib ney,,,owg len dh nk hbis pon,,,
ac xmsok2 ag,,,
huhuhuhu,,,

memng ac xdk sngt dh duit  ney,,,
tp4 pon dak dh,,,
dh bpe ary terbiaq anset 2,,,
asyik wt call me back ja,,,
huhuhuhu,,,
sedihnya,,,
cm peminx sedkh plak,,,,


p/s : mood ok ag,,,cuz ada membe2 yg giler2 n romate yg hepi2,,,mkn seraga buah rmbutan ary ney,,,kira ok ah 2,,,hahahahahaha