Myspace Bubbles Note Generator




Saturday, December 29, 2012

adakah aku mampu???

Ya Allah, panjangkanlah umur kami, sehatkanlah badan kami, terangilah hati kami, tetapkanlah iman kami, perbaikkanlah amal kami, luaskanlah rezeki kami, dekatkanlah kami kepada kebajikan, jauhkanlah kami dari kejahatan, tunaikanlah hajat kami, baik hajat dalam agama, dunia dan akhirat. Sesungguhnya Engkau maha Kuasa atas tiap tiap sesuatu.

adakah aku mampu Ya Allah??? bila aku degar berita itu,, msa aku seakan2 berhenti?? kenapa penyakit 2?? barah hati?? Ya Allah,, kuatkanlah aku,, dugaan ney betoi2 aku xsangka,, tp aku yakin,, Dia xakan menguji kita jika Dia thu kita xkuat,, Dia thu yg mna terbaik untuk kita,, 

ptut berat badan berubah...

aku cuba faham dengan lebih dlm lagi maksud penyakit barah hati 2... n pe yg ku dpt kt pak cik google 2 ney,,, 
Nama barah diambil sempena nama bahagian barah itu tumbuh. barah hati terjadi apabila sel-sel hati berubah dan menjadi malignan. barah hati ini juga dikenali sebagai hepatoma. Ia berasal dari hati bukan hasil perebakan (metastasis). Metastasis terjadi apabila sel-sel barah yang berasal dari bahagian lain dalam tubuh manusia merebak ke bahagian hati.
Barah hati selalunya terjadi pada seseorang yang dalam lingkungan 40 hingga 50 tahun. Menurut kajian kaum lelaki lebih banyak mendapat penyakit ini berbanding kaum perempuan. Tumor hati primer iaitu tumor yang bermula dari tisu hati itu sendiri boleh di bahagikan kepada 2 iaitu:-
  • tumor benigna - Adalah lebih biasa berlaku berbanding dengan tumor hati malignan, Ianya termasuk hemangioma, adenoma dan hiperplasia nodul fokal.
  • tumor malignan hati - Termasuklah hepatoma (barah hati primer), barah kolangioselular, gabungan barah hepato-kolangioselular dan angiosarkoma.
n satu jew....pegang pada ayat ney...

“ Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.”(2:286)


p/s... to my frenz,, kuatkan semangat kau,, aku yakin kau boleh hadapi dugaan terbesar ney,,,
apa2pom,, ingat, aku sentiasa ada tuk kau, n aku akn bntu seboleh yg mungkin, semampu kudrat aku,, doa aku xkan terputus tuk kau... 


0 comments:

Post a Comment